Palvelut

Fysioterapia

DSC_0030Olen erikoistunut manuaaliterapiaan. Pääasiassa hoidan tuki- ja liikuntaelin sairauksista johtuvia kiputiloja, liikerajoituksia ja toimintahäiriöitä.

Menetelmien valinnan on perustuttava fysioterapeuttisen ongelman tunnistamiseen, ongelman ratkaisuun, sekä primäärin ongelman, ei oireen, hoitoon. Käytän terapiassani erilaisia manuaalisia tekniikoita ja terapeuttisia harjoitteita. Käytössäni on myös IR-laser (Biomedical Systems), Hivamat deep oscillation, sähköhoidoista; mikrovirta, TENS ja NMES.

Manuaalisessa terapiassa pääpaino on hermo-, lihas- ja niveltoimintojen tutkimisessa, niiden vaurioiden ja toimintahäiriöiden korjaamisessa sekä ennaltaehkäisyssä. Menetelminä käytän pehmytkudoksen, neuraalikudoksen ja nivelen mobilisointia, faskiakäsittelyä ja akupunktioa tai nivel manipulaatiota. Mobilisoinnin voimakkuutta säätelemällä pystyn vaikuttamaan joko kipuun tai nivelen liikelaajuuden lisääntymiseen. Manuaaliseen terapiaan yhdistän yleensä aktiivisen harjoittamisen.

Faskiakäsittelyistä

Pohjoisitalialainen fysioterapeutti Luigi Stecco on kehittänyt faskiamanipulatiota ® käytännön ja tutkimustyön kautta yli 30 vuoden ajan. Faskiamanipulaatio ® esittee kokonaisen biomekaanisen mallin, joka auttaa tulkitsemaan faskian osuutta tuki- ja liikuntaelimistön toimintahäiriöissä. Tämän menetelmän perusajatus on tunnistaa tarkka, paikallinen faskian alue, joka liittyy tiettyyn rajoittuneeseen tai kivuliaaseen liikkeeseen. Hoidettavat pisteet valitaan liiketestien ja palpation perusteella. Luigi Stecco nimesi pisteet koordinaation keskuksiksi (CC) ja hallinnan keskuksiksi (CF). Koordinaatiokeskukset sijaitsevat lihaksien rungossa, kohdissa, joissa, faskioiden linjat kohtaavat. Hallinnan keskukset (CF) sijaitsevat lähellä niveliä, retinaculumeiden ja ligamenttien päällä. Kyseiset alueet koordinoivat ja kontrolloivat kehon hallintaa sekä proprioseptiikkaa. Terapiassa valitaan käsiteltäväksi 6-8 kpl pisteitä palpation ja liiketestien perusteella, Pisteiden alueelta faskian liuku on alentunut densifioitunut ja siihen voi liittyä paikallista tai säteilevää kipua. Hoidossa faskioiden välinen liuku pyritään palauttamaan manuaalisesti tuotetulla kitkalla ja lämmöllä. Kun faskioiden välinen liuku vapautuu helpottaa se liikettä ja kipua.

Eläinfysioterapia

Eläinfysioterapialla pyritään vaikuttamaan eläimen hyvinvointiin ja toimintakykyyn helpottamalla sen liikkumista. Fysioterapia perustuu liikkumisen ja toimintakyvyn edellytysten tuntemiseen. Eläinfysioterapiaa voi käyttää urheilueläimen harjoituksen ja kilpailun tukena lihashuollon, rasitusvammojen hoidon ja ennaltaehkäisyn, harjoitusohjelmien suunnittelun kautta.

03C25A10-BE76-4727-8631-53A79DBB9AD0 FullSizeRender-3

Tyypilliset eläinfysioterapian indikaatiot

• neurologiset (selkäleikkaukset, hermovammat)
  • tuki- ja liikuntaelin sairaudet
  • post. operatiiviset
  • post. traumaattiset
  • liikkeen ongelmat

Vastaanotto hevosille

Hevosille vastaanotto Beliers Oy:n tiloissa Karjasillantie 584, 16800 Hämeenkoski, www.beliers.fi (Paula Stenberg p. 040 5246414)

Teen myös tallikäyntejä, tällöin terapiamaksuun lisätään kilometrikulut.

Akupunktio

kuva1Akupunktio hoidot teen Perinteisen Kiinalaisen Lääketieteen oppien mukaan. Kiinalaisen lääketieteen alkuperä on kaukana muinaisuudessa. Hautalöydöt osoittavat, että Kiinalaista lääketiedettä on harjoitettu nykyisessä muodossaan n 2500 vuotta. Kiinalainen lääketiede näkee ihmisen olentona joka koostuu eriasteisesti tihentyneestä energiasta eli Qistä. Meridiaanit ovat Qin virtauksia joiden koko, funktio ja syvyys vaihtelevat. Ne ovat kaikki yhteydessä toisiinsa sekä suuriin sisäelimiin, aistielimiin ja muihin kudoksiin. Hoidossa käytettävät akupunktuuripisteet sijaitsevat pääasiassa päämeridiaanilla mutta myös niiden ulkopuolella on akupunktuuripisteitä. Qin virtaukseen vaikuttaa ympäristö, muut ihmiset esim. tunnetilat, vuoden- ja vuorokaudenaika, sääolot. Ravinnolla ja elintavoilla on suuri merkitys Qin virtaukseen. Kiinalaiset ovat aina olleet kiinnostuneita siitä mitä kehossa tapahtuu ja miten se vaikuttaa muualle kehoon. Länsimainen lääketiede puolestaan porautuu vaivoihin solutasolla.

Neulojen lisäksi käytän akupunktuuripisteen aktivointiin laseria.